‘Zou willen dat de pure vaardigheid in F1 het verschil maakte.’ Was getekend: Lewis Hamilton.
Ik denk dat alle volgers van de Formule 1 hierin mee kunnen gaan. De sport wordt eerlijker en wellicht daardoor spannender als alle coureurs hetzelfde materiaal hebben en de invloed van bijvoorbeeld safety car situaties wordt geminimaliseerd. Gewoon kijken wie er het beste kan racen.
Uitgerekend uit de mond van Hamilton klinkt dit echter wel heel erg sneu.
Hamilton kan vast wel een beetje sturen, hij is zevenvoudig wereldkampioen. Maar deze man rijdt al jaren bij Mercedes, sinds 2014 de vaste winnaar van de constructeurstitel. Hij heeft al die tijd veruit de beste auto gehad en werd vaak met een straatlengte voorsprong kampioen, ook omdat zijn teammaat Bottas hem door stalorders niet mocht aanvallen. De races waren erg saai, de uitkomst van een willekeurig referendum in oostelijk Oekraïne is spannender.
Een mooi voorbeeld van de superieure Mercedes wagen kregen we eind 2020 te zien. Hamilton had corona gekregen en mocht niet meedoen met de Grand Prix van Bahrein. George Russell, talentvol maar als coureur bij Williams vooral veldvulling, mocht voor deze race zijn stoeltje overnemen.
Russell reed in de kwalificatie direct de tweede tijd, hij miste op 26 duizendste de polepositie. In de auto van Hamilton dus.
In de race nam hij al snel de leiding, leek te gaan winnen maar kwam in een bizarre situatie terecht. Tijdens een pitstop kreeg hij de banden van zijn teamgenoot, waardoor hij een ronde later weer moest stoppen om nu de juiste banden te halen. Tegen het einde van de race had Russell zich door het veld naar voren geworsteld, lag op de tweede plek toen een lekke band hem de overwinning definitief uit handen sloeg.
Zonder deze pech had hij de race absoluut gewonnen. In de auto van Hamilton dus.
Vorig seizoen had Red Bull een geweldige auto in elkaar gesleuteld en kon Verstappen eindelijk mee gaan doen om de titel. En daarmee begon het geklaag van Hamilton.
Over zijn eigen team.
Over Max, die te agressief reed.
Over Perez, die het hem lastig maakte als hij wilde inhalen.
Zijn geklaag sloeg ook over op zijn team. Het ‘No Mikey no’ van teambaas Toto Wolff tijdens de laatste race is legendarisch (het antwoord van Michael Masi overigens net zo: ‘Toto, it’s called a motor race’).
Hamilton moest eindelijk racen om kampioen te worden, de tijd van onbedreigd zijn rondjes vooroprijden was voorbij. En dat was hij niet gewend.
Dit jaar speelt Hamilton geen echte rol van betekenis, Red Bull en Ferrari zijn veel sterker. Helemaal tekenend is het dat ook zijn nieuwe teamgenoot (Russell heeft nu zijn eigen Mercedes stoeltje) sneller is en al meer punten heeft gepakt. Pure vaardigheid, deze keer geen stalorders binnen zijn team. Wel zo eerlijk, daar zal Hamilton het vast wel mee eens zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat Hamilton na het vorige seizoen was gestopt als hij wereldkampioen was geworden. Dat was dan zijn achtste titel geweest, een record. En minstens zo belangrijk: hij had kunnen zeggen dat hij nooit een kampioenschap van Verstappen had verloren.
Alle respect voor de prestaties van Hamilton. Maar een sportman moet ook weten wanneer hij heeft verloren.